نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1360
-
الف
+

یادی از چهره های فرهنگی و هنری ایران و افغانستان که در سال 1401درگذشتند

در این گزارش یادی کردیم از هنرمندان افغانستانی و ایرانی که در سال 1401 دار فانی را وداع گفتند.

به گزارش آی فیلم 2، این روزها که به پایان سال و رسیدن سال نو نزدیک می شویم، یاد درگذشتگان هنری و فرهنگی ایران و افغانستان بیشتر زنده می‌شود؛ هنرمندانی که در تیاتر، سینما و تلویزیون جایگاه به خصوصی داشتند و اکنون جای خالی بسیاری از آن‌ها دیگر پرشدنی نیست.

سال 1401 خورشیدی هنرمندان بسياری از بین جامعه‌ هنری ایران و افغانستان دار فانی را وداع گفتند.

در این گزارش تلاش کردیم تا در آستانه سال جدید، نام و خاطره هنرمندانی که در سال 1401 خورشیدی درگذشته‌اند را زنده نگهداریم:

سید وحید ظهوری حسینی

سید وحید ظهوری

«سید وحید ظهوری حسینی»، دکترای حقوق بین الملل، استاد دانشگاه، فعال فرهنگی و از شخصیت ها و مفاخر جامعه مهاجر افغانستانی در ایران، پس از تحمل درد و رنج ناشی از یک دوره بیماری سخت شام روز پنجشنبه 27 دلو (بهمن) درگذشت.

استاد ظهوری حسینی که از تومور مغزی رنج می برد، در طول سال های گذشته حداقل سه بار تحت عملیات جراحی قرار گرفت، اما در نهایت ندای حضرت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

وی یکی از چهره های تاثیرگذار جامعه مهاجر در عرصه فرهنگی و همچنین فعالیت های آموزشی بود.  فعالیت در حوزه رسانه، ریاست بنیاد علمی فرهنگی کوثر افغانستان، برگزاری دوره های عام المنفعه آموزشی طرح حکمت برای مهاجرین افغانستانی در ایران، ریاست مرکز هماهنگی تشکل‌های فرهنگی افغانستان، برگزاری همایش های فرهنگی و ... از جمله فعالیت های «سید وحید ظهوری حسینی» می باشد.

نادر طالب زاده

نادر طالب زاده

«نادر طالب زاده» از جمله چهره های معروف فرهنگی و هنری ایران است که سال 1401درگذشته است.

طالب زاده تهیه کننده و مجری ایرانی که در بخش عاجل (مراقبت‌های ویژه) بستری شده بود روز جمعه 9 ثور (اردیبهشت) به عمر 69 سالگی بر اثر تکلیف قلبی درگذشت.

«نادر طالب زاده» در 4 جدی (دی) سال 1332در ایران به دنیا آمد، بعداً به ایالات متحده سفر کرد و در آنجا تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی زبان انگلیسی به پایان رساند و در مدرسه فلم دانشگاه «کلمبیا»در شهر نیویورک تحصیل کرد.

وی پس از انقلاب اسلامی ایران به کشور خود بازگشت؛ از سال 1359 تا کنون وارد مستند سازی و کارگردانی شده و تاکنون برنامه های سیاسی جنجالی را اجرا و تهیه کنندگی کرده است.

از جمله برنامه ها و مستندهایی که مرحوم طالب زاده برای تلویزیون ساخته می توان به «خنجر و شقایق»، «بیداری خاموش»، «راز»، «عصر»، «ساعت 25» اشاره کرد.

وی با فلم های «مسیح»، «تویی که نمی‌شناختمت» و «لاله» شناخته شده است.

مهدی صباغی

مهدی صباغی

«مهدی صباغی» بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران که مدتی به علت بیماری مراحل تداوی خود را پشت سر می گذاشت، روز 13 جوزا (خرداد) درگذشت.

صباغی متولد1330 در مشهد، خاطرات بسیاری را برای مخاطبان تلویزیون، رادیو، تیاتر و سینمای ایران رقم زده است. 

او در چهارمین جشنواره تیاتر فجر برای بازی در نمایش «پیشنهاد» به کارگردانی جواد «اردکانی»، مقام نخست بازیگری را به دست آورد.

بازی در فلمهای سینمایی «گریز از شهر، گردو»، «زمزمه»، «طوبی»، «تماس»، «سایه خیال»، «بازگشت قهرمان»، «گرگ‌های گرسنه»، «سلطان»، «راننده شخصی»، «صورتی»، «گل یخ»، «کافه ستاره»، «ستاره‌ها»، «عاشق»، «راننده تاکسی»، «آخرین نقش»، «مهتاب روی سکو»، «زنان ونوسی مردان مریخی»، «آسمان هشتم»، «مرز خوشبختی» در کارنامه هنری زنده یاد صباغی دیده می شود.

وی همچنین در سریال های تلویزیونی «سال‌های دور از خانه»، «سلام»، «دفترخانه شماره ۱۳»، «راه بی پایان»، «پلیس جوان»، «خانواده حمزه‌علی خان»، «کمند خاطرات» و «عقیق»  ایفای نقش کرده است.

از مرحوم صباغی آثار ماندگاری در زمینه صدا پیشگی نیز وجود دارد که از جمله آن می‌توان به مجموعه‌های رادیویی «صبح جمعه با شما» و »کوی نشاط» نام برد.

 هوشنگ ابتهاج

هوشنگ ابتهاج

«هوشنگ ابتهاج» شاعر نامدار ایرانی متخلص به «سایه» اواخر سرطان(تیرماه) به دلیل نارسایی کلیوی در شفاخانه ای در شهر کلن آلمان بستری و تحت تداوی بود و 19 اسد (مرداد) به عمر 94 سالگی درگذشت.

امیر هوشنگ ابتهاج از بزرگترین غزلسرایان معاصر ایران است که بیش از هفت دهه ازجمله شاعران اثرگذار شعر فارسی بوده است.

زنده یاد ابتهاج در سال 1306 خورشیدی در یکی از خانواده‌های قدیمی رشت متولد شد و دوره ابتدایی و بخشی از دوره لیسه (دبیرستان) را در همین شهر سپری کرد و پس از آن برای ادامه تحصیل به تهران رفت.

اولین مجموعه شعر او در سال 1328 خورشیدی با عنوان «نخستین نغمه‌ها» در رشت منتشر شد و 2 سال بعد در سال 1330مجموعه دوم شعرهای ابتهاج با عنوان «سراب» در تهران به چاپ رسید.

ابتهاج که با تخلص شعری «هـ.ا.سایه» فعالیت می‌کرد در سال 1332 سومین مجموعه اشعار خود را با نام «سیاه مشق» چاپ کرد که مجموعه‌ای از غزلیات او بود و به فاصله کوتاهی مجموعه بعدی شعرهایش «شبگیر» را منتشر کرد و در سال 1334 نیز منتخبی از اشعار سایه با عنوان «زمین» به چاپ رسید.

«چند برگ از یلدا»، «سیاه مشق دو»، «یادگار خون سرو»، «سیاه مشق سه» و «تاسیان» از جمله آثار دیگر این نویسنده و شاعر سرشناس می باشد.

در سال 1369منتخبی از آثار سایه، به انتخاب «محمدرضا شفیعی كدكنی»، شاعر، نویسنده و پژوهشگر به نام «آینه در آینه» در تهران منتشر شد.

 مهم‌ترین اثر هوشنگ ابتهاج تصحیح او از غزل‌های حافظ است که با عنوان «حافظ به سعی سایه» نخستین بار در 1372 شمسی توسط نشر کارنامه به‌ چاپ رسید و بار دیگر با تجدیدنظر و تصحیحات تازه منتشر شد. 

نشان عالی «هنر برای صلح» نیز در تاریخ پنجشنبه 12میزان (مهر) 1397 خورشیدی در ششمین «جشنواره بین‌المللی هنر برای صلح»، به هوشنگ ابتهاج اهداء شد.

محمود فاطمی

محمود فاطمی

«محمود فاطمی» صداپیشه کهنه کار ایرانی، 26 اسد(مرداد) 1401 به عمر 81 سالگی درگذشت.

زنده یاد فاطمی زاده 20 عقرب(آبان) 1320 در اصفهان، داکتر داروساز، گوینده کهنه کار و قدیمی دوبلاژ و عضو انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فلم ایران بود. 

فاطمی علاوه بر گویندگی فلم‌های مشهوری مانند «محمد رسول‌الله (ص)» و برنامه‌های مستند، از زمان‌های قدیم تاکنون در چند اثر داستانی معروف از جمله سریال‌های «پزشک دهکده»، «مک میلان و همسر»، «پیتون پلیس»، «امام علی (ع)» و «مرد ۶ میلیون دلاری» نیز گویندگی کرده است.

روح‌الله مفیدی

روح الله مفیدی

«روح‌الله مفیدی» بازیگر پیشکسوت سینما، تیاتر و تلویزیون ایران روز جمعه 24 سرطان (تیر) بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

مفیدی سال ۱۳۰۸ در شهر یزد متولد شد و در سال ۱۳۳۲ فوق دیپلم هواشناسی را از آموزشگاه سازمان هواشناسی دریافت کرد.

مرحوم مفیدی کار تیاتر را در سال ۱۳۲۷ آغاز کرد. سریال های تلویزیونی «آینه عبرت»، «هتل»، «فروشگاه»، «همسران»، «عملیات ۱۲۵  فصل اول»، «شلیک نهایی»، «آب پریا»، «بچه های بهشت»، «کلانتر 2» و نیز فلم های سینمایی «پاییزان»، «سرحد»، «شب روباه» و «یه حیه قند» از جمله آثاری هستند که مرحوم مفیدی در آن ایفای نقش کرده بود.

اسماعیل شنگله

اسماعیل شنگله

«اسماعیل شنگله» کارگردان، بازیگر، مترجم و از اساتید برجسته بازیگری  25 سرطان (تیر) 1401 بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

«اسماعیل شنگله» متولد سال 1315 در تهران، تیاتر را از سال 1332 آغاز کرد و در سال 1335 وارد هنرستان هنرپیشگی شد.

زنده یاد شنگله در سال 1353 خورشیدی با فلم «داریوش مهرجویی» با عنوان «دایره مینا» وارد عالم‌ سینما شد.

وی در سریال های «مدرس»، «رعنا»،  «روشن‌تر از خاموشی»، «عطر گل یاس»، «آوای فاخته»، «چراغ های خاموش»، «شیخ بهایی» و … ایفای نقش داشته است.

او در اواخر عمر حضور چندانی در عرصه بازیگری نداشت و آخرین کارش به سال 1393 و ایفای نقش در مجموعه «سالهای ابری» برمی‌گردد که با «علی عمرانی»، «عاطفه رضوی» و «علیرضا اوسیوند» هم‌بازی بود. 

اسماعیل شنگله در طول فعالیت هنری‌اش همچنان به ایفای نقش در تله‌تیاتر اهمیت ویژه‌ای می‌داد و کارهایی چون «تاجر ونیزی»، «قضیه رابرت اپنهایمر»، «در منطقه جنگی»، «قطار ارواح» و «کسب و کار آقای فابریزی» از وی به یادگار مانده است.

عمده فعالیت‌های مرحوم شنگله در فلم‌های سینمایی به اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ با ایفای نقش در فلم‌هایی چون «سام و نرگس»، «سگ کشی»، «پارتی»، «گاهی به آسمان نگاه کن» و «عروسک فرنگی» برمی‌گردد.

بابک برزویه

بابک برزویه

«بابک برزویه» عکاس سینما و مطبوعات و بازیگر ایرانی متولد 23 سنبله (شهریور) 1348 در تاریخ 25 اسد (مرداد) سال 1401 درگذشت.

او دوره کارشناسی عکاسی را در سال 1373 در دانشگاه تهران به پایان رساند.

برزویه برای اولین بار به عمر یازده سالگی در فلم «مدرسه‌ای که می‌رفتیم» به‌کارگردانی «داریوش مهرجویی» نقشی ایفا کرد.

زنده یاد برزویه در دوران نوجوانی با توجه به علاقه به رشته عکاسی به این رشته روی آورد و با ادامه تحصیلات خود در این رشته فعالیت‌های خود را به صورت حرفوی در عکاسی خبری، عکاسی صنعتی و عکاسی هنری ادامه داد.

این هنرمند فقید ایرانی سال 1375برنده دیپلم و سیمرغ بلورین بهترین عکاس فلم برای عکاسی فلم «سفر به چزابه» ساخته «رسول ملاقلی‌پور» شد.

«بابک برزویه» فعالیت خود را در عکاسی هنری در سال 1376 با عکاسی فلم «ایلیا نقاش جوان» شروع کرد.

وی با عکاسی بیش از 10 مجموعه تلویزیونی، 35 فلم سینمایی بلند و کوتاه و بیش از 200 تیاتر داخلی یکی از فعالترین عکاسان هنری ایران بود. همکاری با خبرگزاری‌هایی همچون فارس، ایسنا، آنا و مهر جز کارنامه خبری وی هستند.

این هنرمند ایرانی از سال1391 در سمت مدیریت تولید، مدیر فلم‌برداری و کارگردان تلویزیونی اقدام به تولید ده‌ها فلم تئاتر نمود.

«دومین انفجار»، «سفر به چزابه»، «سمندون»، «همسایه‌ها»و «کمکم کن» از جمله آثاری است که زنده یاد «بابک برزویه» در آن ایفای نقش داشته است.

منوچهر اسماعیلی 

منوچهر اسماعیلی

«منوچهر اسماعیلی» دوبلور مطرح و مرد هزار صدای ایران دوشنبه 31 اسد (مرداد) دار فانی را وداع گفت.

وی در واپسین ساعات شامگاه روز دوشنبه، پس از گذشت چند روز از ترخیص از شفاخانه، به دلیل تکلیف قلبی در منزل شخصی‌اش درگذشت و این خبر توسط «مجید نقی‌ئی»، مدیر واحد دوبلاژ سازمان صدا و سیمای ایران اعلام شد. 

«منوچهر اسماعیلی» دوبله فلم‌های بیشماری را بر عهده داشته و همچنین مدیر دوبلاژ آثار مختلفی بوده است.

وی به صحبت کردن به جای چند شخصیت در یک فلم با صدا‌های متنوع و تیپ گویی (صحبت با صدا‌های مختلف) شهرت دارد.

این هنرمند پیشکسوت ایرانی صداپیشگی در آثار سینمایی بسیاری را هم در کارنامه حرفوی خود داشت. او به جای «آنتونی کوئین» در نقش حمزه در فلم «محمد رسول‌الله (ص)» صحبت کرده بود.

زنده یاد اسماعیلی در سریال «هزاردستان» همزمان به جای شعبان (محمدعلی کشاورز)، رضا تفنگچی (جمشید مشایخی)، هزاردستان (عزت‌الله انتظامی) و (جمشید لایق) و همچنین یکی از ماندگارترین هنرنمایی‌های اسماعیلی هم در فلم «مادر» زنده یاد «علی حاتمی» بود که همزمان به جای سه بازیگر یعنی «محمدعلی کشاورز»، «جمشید هاشم‌پور» و «اکبر عبدی» صحبت کرده بود.

گفتنی است «منوچهر اسماعیلی» صداپیشگی فلم های مطرحی چون «خشم»، «توهم بزرگ»، «طلسم‌شده»، «برف‌های کلیمانجارو»، «ماجرای نیمروز»، «ژولیوس سزار»، «قاتلین پیرزن»، «آناستازیا»، «پادشاه و من»، «جنگ و صلح»، «گوژپشت نتردام»، «11 یار اوشن»، «کلئوپاترا»، «هملت»، «شاه لیر»، «مکبث»، «پدرخوانده: قسمت دوم»، «بینوایان»، «کُنت مونت کریستو»، «مسیر سبز»، «گاهی شادی گاهی غم»، «تاجر ونیزی»، «شوالیهٔ تاریکی»، و «شیرشاه» را نیز برعهده داشته است.

امین تارخ

امین تارخ

«امین تارخ» هنرمند پرآوازه ایرانی روز 2 میزان (مهر) به دلیل سکته قلبی درگذشت.

«امین تارخ» متولد مرداد ماه سال 1332 در دهه 50 از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در طول حدود نیم قرن فعالیت در عرصه بازیگری نقش‌های ماندگاری را در سینما، تئاتر و تلویزیون ایران خلق کرد.

او همچنین در سال‌های گذشته با تاسیس یک موسسه آموزشی در حوزه بازیگری چهره‌های مطرحی را به سینمای ایران معرفی کرد.

از جمله آثار تارخ در سینمای ایران به «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی، «پرنده کوچک خوشبختی» به کارگردانی پوران درخشنده، «پاییزان» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «سرب» مسعود کیمیایی، «مادر» به کارگردانی علی حاتمی، «مجسمه» ساخته ابراهیم وحیدزاده و «سارا» به کارگردانی داریوش مهرجویی می‌توان اشاره کرد.

«سربداران»، «شیخ مفید»، «آپارتمان»، «سفر سبز»، «معصومیت از دست رفته» و «جراحت» از دیگر سریال‌های شاخص این بازیگر ایرانی است که در خاطر بسیاری از علاقه مندانش ثبت شده است.

گفتنی است تاکنون سریال های «سربداران»،«بوعلی سینا»، «سایه بان»، «سفر سبز»، «اغما» و «جراحت» با هنرنمایی «امین تارخ» از شبکه آی فیلم 2 نشر شده است.

جلال مقامی

جلال مقامی

«جلال مقامی» در دوم سرطان (مرداد) 1320 در تهران متولد و در روز 5 عقرب ( آبان) 1401 بر اثر ایست قلبی درگذشت.

وی فعالیت هنری اش  را از سنین نوجوانی با بازی در تیاتر آغاز کرد و سپس به تشویق «حیدر صارمی» از سال 1337 وارد عرصهٔ دوبلاژ شد.

مقامی از سال 1344 در فلم‌های سینمایی به ایفای نقش پرداخت و مدیریت دوبلاژ را از سال1345 آغاز کرد.

دوبلهٔ منحصربه‌فرد او در سریال «لبهٔ تاریکی» یکی از شاهکارهای مقامی است.

از مشهورترین آثار مقامی می‌توان به گویندگی‌اش در آثاری چون «لورنس عربستان» به جای «عمر شریف»، «شکوه علفزار»، «ارتش سری»، «پوآرو»، «شرلوک هلمز»، «هشدار برای کبری11» به جای «سمیر» اشاره کرد.

اجرای برنامه «دیدنی‌ها» که در سال‌های دههٔ شصت و هفتاد شمسی با اجرای زنده یاد «مقامی»، از رسانه ملی ایران نشر می‌شد، این شخصیت را در ذهن مخاطبین تلویزیون ایران ماندگار کرد.

این هنرمند ایرانی همچنین در فلم های «راز گل شب بو»، «گالان»، «زنگ اول» و ... بازی کرده است.

محمد کاشانی

محمد کاشانی

«محمد کاشانی» یکی از تهیه‌کنندگان قدیمی تلویزیون ایران به عمر 59 سالگی بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت.

مرحوم کاشانی کار حرفوی خود را از تلویزیون آغاز کرد و سال 1382 در سریال «باغچه مینو» به کارگردانی «رضا صفدری» به عنوان تهیه‌کننده فعالیت داشته است.

در کارنامه کاری وی تهیه کنندگی سریال های «خانه اجاره‌ای»، «شب های تابستان»، «زیر آسمان شهر»، «بدون شرح» «این چند نفر» (هژیرها) و برنامه های تلویزیونی «آقای گزارشگر»، «جنگ هفتاد و هفت»، «صبح آمد» و ... به چشم می خورد.

این تهیه‌کننده قدیمی را هنرمندان به نام هنری «نادر کاشانی» می‌شناختند.

شهروز ملک آرایی

شهروز ملک آرایی

«شهروز ملک آرایی» دوبلور باسابقه و پیشکسوت ایرانی شب گذشته 29 جدی (دی) بر اثر عارضه ریوی به عمر 81 سالگی در شفاخانه بهمن درگذشت.

«شهروز مُلک‌آرایی» متولد سال 1320 خورشیدی در ملایر بود.

وی در سریال «ناوارو» به مدیریت دوبلاژ زنده یاد «بهرام زند»، نقش «رییس ناوارو» را صداپیشگی کرد. همچنین دوبلور شخصیت «پدر اوشین» در سریال «سالهای دور از خانه» با مدیریت دوبلاژ «ژاله علو» بود.

همکاری با سریال «قصه های جزیره» در نقش آقای «پتیبون» با مدیریت دوبلاژ «رفعت هاشم پور» از دیگر کارهای ماندگار این دوبلور برجسته ایرانی است.

زنده یاد «شهروز ملک آرای» همچنین در دوبله کارتون های نوستالژیک بسیاری همکاری داشته است.، از نقش گویی‌های برجسته و محبوب وی می‌توان از شخصیت «کاپیتان لینچ» در کارتون «ماجراهای گالیور»، «جان کوچولو» در «رابین هود» و «آقای ووپی» در کارتون «تنسی تاکسیدو و چاملی» و «ببر آهنگر» در «دهکده حیوانات» نام برد.

همکاری با کارتون «سیندرلا» با مدیریت دوبلاژ «ژاله علو» و صداپیشگی به جای شخصیت وزیر از دیگر کارهای اوست.

این دوبلور فقید در «ماجراهای سندباد» با مدیریت دوبلاژ «ناصر ممدوح» هم صداپیشگی شخصیت «شیطان بزرگ» را عهده دار بود.

و اما شهروز ملک آرایی در سریال «دلیران تنگستان» با مدیریت دوبلاژ زنده یاد «هوشنگ لطیف پور» به جای شخصیت «خالو حسین دشتی» با بازی «شهروز رامتین» حرف زده بود.

بازی در سریال‌های تلویزیونی «امام علی (ع)»، «داستان راستان»، «سردار جنگل» و «بگذار آفتاب برآید» از دیگر کارهای ملک آرایی است.

شهرام عبدلی

شهرام عبدلی

«شهرام عبدلی» بازیگر سینما و تلویزیون ایران روز شنبه 6 حوت (اسفند) در شفاخانه قائم مشهد درگذشت.

«شهرام عبدلی» 29 ثور (اردیبهشت) 1355 در تهران متولد شد و اصالت آذری دارد.

وی فارغ‌التحصیل رشته ادبیات در مقطع لیسانس بودکه در سال 1378 با سریال «همسفر» ساخته «قاسم جعفری»، اولین تجربه بازیگری مقابل کمره تلویزیون را کسب کرد.

سریال «خط قرمز» به کارگردانی «قاسم جعفری» آغاز شهرت زنده یاد عبدلی در قاب تلویزیون بود که تا سال ها با همین نقش در میان مردم شناخته می شد.

«شب آفتابی»، «بانکی‌ها»، «از نفس افتاده»، «مختارنامه»، «کمکم کن»، «طفلان مسلم»، «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد»، «خط‌شکن»، «آخرین دعوت»، «رستگاران»، «سال‌های مشروطه»، «تبریز در مه»، «فاصله ها»، «نابرده رنج»، «دختری به نام آهو»، «تکیه بر باد»، «پروانه»، «معمای شاه»، «در قصه‌ها زندگی می‌کنند»، «پرستاران»، «سر دلبران»، «حکایت‌های کمال»، «جلال 2»، «صبح آخرین روز»، «فرشتگان بی بال» و «راز ناتمام» از جمله سریال هایی است که این هنرمند ایرانی در آن ها نقش آفرینی کرده است.

او در سال 1381 با فلم «دختری در قفس» به کارگردانی «قدرت الله صلح میرزایی» وارد سینما شد و بعد از آن در فلم های متعددی نقش آفرینی کرد.

«قصه دل‌ها»، «سرقت ادبی»، «یکی برای همه»، «فرشته اعظم»، «ماه گرفتگی»، «نفس های آرام» و «روز چهاردهم» از دیگر آثار سینمایی زنده یاد «شهرام عبدلی» می باشد.

این هنرمند مطرح ایرانی علاوه بر فعالیت بازیگری در زمینه های دیگر همچون تهیه کنندگی، کارگردانی سینما و تیاتر، طراحی لباس و  نیز فعالیت داشته است برای مثال تجربه کارگردانی فلم سینمایی «زنگ آخر» به تهیه کنندگی «اشکان حاج حسنی» را برعهده داشته است که پسر بزرگترش، «آرتین» نیز در آن ایفای نقش کرده است.

عبدلی بازیگر 46 ساله که برای بازی در سریال «آسوده باش» به تهیه‌کنندگی «مرتضی اسکافی»در مشهد به سر می‌برد، به علت خونریزی مغزی در کمای عمیق فرو رفته بود، امروز شنبه ۶ حوت (اسفند) در شفاخانه قائم مشهد درگذشت.

محمدجواد نظری گلپایگانی

محمد جواد نظری گلپایگانی

«محمدجواد نظری گلپایگانی» بازیگر و تهیه کننده ایرانی که با ایفای نقش «آتقی» در سریال «آینه عبرت» به شهرت رسید روز 14 حوت (اسفند) به عمر 72 سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

زنده یاد گلپایگانی در سال 1350 با فلم «شمر» به عنوان بازیگر و تهیه کننده رسما وارد سینما شد و پس از آن در فلم های «باغ بلور» و «زرخرید» ایفای نقش کرد.

در سال 1368 به دعوت «محمود دینی» قرار شد در چند سکانس نقش یک معتاد را بازی کند، نقشی تاثیرگزار و به یادماندنی که باعث شهرت وی شد.

ایفای نقش آتقی در قسمت «برگ ریزان» این سریال از وی چهره ای محبوب ساخت و آتقی را به یکی از محبوب ترین بازیگران آن دوران تلویزیون ایران تبدیل کرد.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
آنا

روحشان شاد. استاد ظهوری مرد بزرگی بودند🥲🖤